Clienţii – altfel de clasificare

 

De la vârsta de 18 ani, interacţionez destul de mult şi de des, cu oameni. Iar o mare parte dintre oameni i-am cunoscut şi din postura de clienţi. Şi de cele mai multe ori mi-a plăcut cum au ştiut să crească relaţia de business. Pentru că, dincolo de relaţia de business, pe care am avut-o, au ştiut să facă diferenţa între ceea ce ţine de mine şi ceea ce ţine de factorul suprem de decizie. Şi pe care, de cele mai multe ori, nu îl pot influenţa. Clienti altfel de clafsificare se vrea a fi un articol cu umor.

download

Dar, dincolo de a mă lăuda cu eperienţa mea vastă, în ale marketingului şi vânzărilor :), am înţeles că nu toţi clienţii sunt la fel şi că nu toţi au aceleaşi nevoi. Şi de aici, a plecat o altfel de clasificare a clienţilor. Această clasificare, rog să fie luată ca atare. Şi să fie tratată cu umor.

1. Clienţii tip pasărea Pheonix – sunt acei clienţi care au apelat la expertiza şi/sau serviciile pe care le aveam de oferit, într-un moment foarte greu al afacerii lor. Şi care, precum pasarea Pheonix, au reuşit să renască din propria cenuşă. Am fost atras întotdeauna de perseverenţa şi de optimismul lor. Deşi suflarea falimentului le bătea la uşă, au ştiut cum să îşi păstreze luciditatea şi cum să se reinventeze. Acum, sunt unii dintre cei care reuşesc să ofere locuri de muncă şi pentru alţi oameni cu potenţial.

2. Clienţii tip Pinguin – după cum ştiţi pinguinii îşi aleg partenerul pe viaţă, fiind una dintre puţinele specii fidele. Da, este vorba despre clienţii care, odată ce am lucrat şi au văzut care este stilul meu, mă preferă de fiecare dată. Şi pentru asta le  mulţumesc. Sunt acei clienţi care m-au cunoscut şi în zilele proaste şi în zilele mele bune, dar care au ales să îmi rămână alături, în relaţia de business pe care am avut-o şi o avem în continuare.

3. Clienţii tip vulpe – sunt cei mai periculoşi clienţi pe care i-am avut şi din păcate îi voi mai avea. Sunt acei clienţi care, atâta timp cât îşi doresc să obţină ceea ce vor de la mine sunt amabili, binevoitori, simpatici. Dar, după ce au obţinut ceea ce îşi doresc, întregul lor comportament se schimbă. Şi de cele mai multe ori, revin la sentimente mai bune, când au din nou nevoie de mine.

4. Clienţii tip leu – care îşi stabilesc relaţiile de business de pe poziţii de forţă, fiind incisivi în negociere şi agresivi în a obţine ceea ce vor. Dar, dacă treci de focul negocierilor şi rezişti pe baricade, se transformă în clienţi pinguini. Sunt genul de clienţi pe care sincer să fiu mi-i doresc, pentru că arată că îşi ştiu interesele şi că au conştiinţa businessului lor. Dar, dacă poziţia este gândită doar înspre folosul lor şi doar atât, mă pierd de partener. Din simplu motiv că, atunci când există o relaţie de business, trebuie să existe câştiguri pentru ambele părţi.

5. Clienţii tip iepure – sunt clienţii cărora le este frică în primă fază de tine, de tot ceea ce reprezintă nou pentru businessul lor şi mai ales, le este frică să nu fie păcăliţi. Comportamentul lor este de înţeles, mai ales că, din păcate, există un istoric de clienţi păcăliţi de furnizori în Iaşi. Dar, odată ce căpătă încredere în tine şi văd că îţi respecţi cuvântul, lucrurile intră pe un făgaş cât se poate de normal.

6. Clienţii tip urs – sunt clienţii care, oricât te-ai strădui, oricât de mult ţi-ai da interesul, tot timpul vor fi nemulţumiţi, tot timpul vor avea de obiectat, tot timpul vor fi morăcănoşi. Dar, dacă unor clienţi de acest fel, le explici că, ceea ce se întâmplă în interiorul business-ului lor este foarte important şi dacă ei îşi dau seama de importanţa implicării lor în propriul business, lucrurile se aşează liniştit. Trebuie să realizeze faptul că borcanul cu miere este în ograda lor.

7. Clienţii tip cameleon – sunt clienţii pe care nu ştii cum să îi iei. Care tot timpul se ascund de tine şi îşi schimbă starea în funcţie de obiectivele personale. Trebuie să investeşti mult timp şi să ai ochi de vultur, pentru a reuşi să îţi dai seama cum poţi să intri în graţiile lor. De cele mai multe ori, odată ce ai reuşit să recunoşti stările lor, uşor-uşor vor veni ei înspre tine.

8. Clienţii tip mangustă – sunt clienţii la care admir faptul că tot timpul sunt atenţi la piaţă, la pericole, la concurenţă. Sunt clienţii care şi-au organizat business-urile foarte bine – ca o fortăreaţă şi este foarte greu pentru oricine să intre la ei. Sunt genul de clienţi care tot timpul sunt pe picior de alertă, sunt tot timpul pregătiţi să ia taurul de coarne, astfel încât business-ul lor să aibă de câştigat.

9. Clienţii tip cangur – sunt clienţii care îşi doresc rezultate magnifice, rezultate care să îi ajute să prindă liderul cât mai repede. Încearcă să ardă etape, încearcă să  facă paşi repezi, uitând că acei lideri din piaţă, pe care vor să îi ajungă au fost mici şi au cresut treptat, cu investiţii. De cele mai multe ori, clientii tip cangur sunt foarte largi la pungă şi nu sunt atenţi la paşii pe care îi fac. Şi de cele mai multe ori îşi dau seama că au investit mult şi prost, când deja este prea târziu.

10. Clienţii tip puma – sunt clienţii care, la cea mai mică greşeală sunt gata să te sfâşie, să îţi ceară socoteală. Orice pas greşit pe care îl faci în relaţia cu ei este taxat. Dar, paşii greşiţi pe care ei îi fac, trebuie trecuţi cu privirea. Cu astfel de clienţi trebuie să fii foarte atent, pentru că de cele mai multe ori sunt agresivi, pun presiuni şi vor ca ei să aibă tot timpul dreptate.

Dincolo de tipologiile de clienţi de mai sus, trebuie să existe respect reciproc, trebuie să se înţeleagă că, dacă nu există implicare 100% în afacere, rezultatele şi creşterea nu vor exista. Şi de cele mai multe ori, atunci când nu există responsabilitate şi asumarea deciziilor, nici un furnizor de servicii-produse nu va putea să suplinească această lipsă. Pentru că, din păcate oraşul este mic şi brandul tău şi al firmei tale este repede cunoscut. Adevărata faţă a brandurilor şi nu cea pe care o îmbrăcăm frumos, în ambalaje strălucitoare.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.