Stresul complică viaţa

Nu de puţine ori am auzit oamenii plângându-se de stres, de griji venite peste ei, de probleme la care nu mai găsesc rezolvare. Da, din păcate, trăim accelerat, ne bucurăm de viaţă prea puţin, nu mai avem timp să ne vedem copiii cum se dezvoltă. Suntem într-un ritm alert şi nu ne mai dăm seama când este dimineaţă şi când vine seara. Stăm conectaţi la ritmul alert al vieţii în care trăim şi parcă nu mai găsim surse de deconectare. Intrăm în cambuze (a se citi birouri -spaţii închise) dimineaţa şi mai ieşim după-amiaza târziu. Stresul vietii complicate afectează din ce în ce mai mulți oameni.

Stresul vietii complicate

E un tablou care vă pare cunoscut nu? Cu toţii cred că am trecut prin perioade încărcate, în care stresul atingea cote maxime şi parcă nu vedeam finalul acestei perioade. Unii dintre noi, au servicii care sunt pline de neprevăzut, cu situaţii complicate, ce pot apărea atunci când te aştepţi mai puţin. De noi depinde cât de pregătiţi suntem pentru ele şi cât de uşor ne putem deconecta.

Creierul uman este ca o baterie – dacă nu îl decuplăm este foarte posibil să se producă scurtcicuite şi avarii greu de recuperat după. Citisem la un moment dat un studiu, care spunea că, datorită stresului, până în 2025, există riscul ca jumătate din populaţia României să sufere de o boală psihică. E un pic cam alarmant nu? Veţi spune că vouă nu vi se poate întâmpla. Dar puteţi să fiţi 100% siguri de asta? Puteţi să băgaţi mâna în foc că vă cunoaşteţi chimia creierului?

Bun, veţi întreba atunci ce putem face? Nu am pretenţia că am descoperit roata, dar vă voi spune câteva lucruri pe care le încerc şi  care mie personal îmi dau o stare de deconectare. Sunt doar căteva lucruri încercate şi nu este o reţetă. Dar, mă gândesc că poate va mai încerca cineva şi va avea acelaşi rezultat ca şi mine. Pentru că stresul este veninul din viaţa noastră, a omului modern.

 

1. Faceţi sport în mod regulat – prin orice tip de mişcare creierul se oxigenează, întregul corp se revigorează şi de cele mai multe ori veţi simţi o stare de bine după ce aţi terminat cele căteva zeci de minute de sport. Pentru a fi şi mai bine luaţi şi prietenii cu voi. În felul acesta vă veţi suda şi relaţiile de prietenie.

2. Nu pune etichete – pare ciudat, dar oamenii îşi crează singuri stresul, prin faptul că pun etichete. Etichete de genul: „persoana din faţa mea este ostilă” ; „nu am să reuşesc” ; „voi greşi”. În felul acesta creierul se setează pe teama de a nu eşua, pe frica faţă de reacţia celui din faţă. În felul acesta vom intra tensionaţi şi nu vom avea o privire de ansamblu calmă şi liniştită

3. Acum trebuie să acţionez – noi oamenii avem tendinţa de a tot amâna rezolvarea situaţiilor. Prin amânare lucurile nu se vor rezolva de la sine şi peste problemele rămase nerezolvate vor veni şi altele. În acel moment, lăsând lucruri nerezolvate, vom resimţi lipsa de timp, vom ajunge să nu mai facem faţă situaţiilor şi în cele din urmă vom claca. Tocmai de aceea e bine să rezolvăm lucrurile la timpul lor. Era şi o o vorbă : „nu lăsă pe mâine ce poţi face astăzi”.

4. Ai imaginaţie – foloseşte-o – poate părea ciudat, dar atunci când nu mai vedem nici o ieşire, e bine să ne lăsăm pradă imaginaţiei. Să ne imaginăm cum ar ieşi alţii din situaţia respectivă, să vizualizăm deja momentul în care ajungem la rezolvare. E bine ca, în situaţiile tensionate să ne imaginăm un loc care a stârnit în noi o stare de bine. Este posibil ca fiind relaxaţi să putem vedea altfel lucrurile şi să găsim rezolvarea.

5. Spune nu multitaskingului – noi oamenii, avem tendinţa de a ne transforma în superman sau super-women. Credem că putem să ducem mai mulţi saci, decât putem în realitate. Ne supra-încărcăm şi ulterior ne plângem de lipsa de timp. Şi eu fac asta şi probabil că si voi. Dar ce este mai important este faptul că, nu ne dăm seama de cât de mult ne încărcăm. Credem că le putem rezolva pe toate şi când tragem linie, vedem că ne-am supraevaluat. E bine să prioritizăm sarcinile şi să le ducem la îndeplinire pe rând. Chiar dacă durează mai mult, avem şansa să eliminăm stresul cauzat de supra-încărcare.

6. Notează – fă rost de o agendă şi notează lucrurile importante, care trebuiesc reţinute, în agendă. Nu te crede Einstein, nu ai cum să reţii tot şi să ai şi pretenţia să ştii cu lux de amănunte. Creierul nostru nu este un calculator, care poate stoca la nesfârşit informaţii. La un moment dat se supra-încarcă şi nu mai dă randament. De ce să reţii, când poţi să notezi? Ce este scris rămâne scris.

7. Puneţi ordine – fie în gânduri, fie la servici, fie în viaţa de zi cu zi. Dezordinea dă senzaţia de haos, lăsând senzaţia că lucurile sunt alandala şi că nu poţi găsi firul. Ordine, înseamnă să rezolvi relaţiile tensionate de la servici, ordine înseamnă să îţi aşezi viaţa personală, ordine înseamnă să setezi lucrurile în funcţie de prioritatea lor. După e posibil să ai surpriza că viaţa nu este chiar aşa stresantă.

8. Hrăneşte-te şi hidratează-te – cu toţii am avut zile în care nu am reuşit să mâncăm minimum necesar şi să bem măcar un pahar cu apă. Nu ştiu dacă v-a spus cineva – nu mai este bronz pentru a vă ridica statuie. Suntem singurii responsabili de sănătatea noastră. Nu este aşa că, atunci când vă roade foamea sau vă este sete, organismul vostru devine agitat şi nu mai puteţi fi la fel de concentraţi? Oare de ce? Pentru că nu suntem roboţi. Opriţi-vă din tot ce faceţi, atunci când vă este foame sau sete. Dacă nu o faceţi voi, nimeni altcineva nu o va face.

9. Când ai spus Nu ultima dată? – pentru că nu ştim să spunem nu, din jenă sau din dorinţa de a nu îl supăra pe cel din faţa noastră, facem multe lucruri contrare sentimentelor noastre. Încercaţi să folosiţi NU-ul că răspuns la solicitările care nu vă fac plăcere să le faceţi. Indiferent dacă supăraţi pe cel din faţa voastră. Daca este inteligent, veţi vedea că nu se va supăra. Dacă se va supăra, iaca pagubă în ciuperci – voi veţi fi mai liniştiţi.

10. Ai auzit de somn la timp? – poate că par ca părinţii voştri, care, atunci când eraţi mici vă stresau cu mersul la culcare la oră fixă. Haideţi să ne gândim un pic – când venim pe lume, nu facem altceva decât să dormim şi să mâncăm. Şi creştem, ne dezvoltăm. După, dormim din ce în ce mai puţin, dar tot la ore fixe. Sau cel puţin aşa ar trebui să facem. Pentru că organismul nostru trebuie să îşi recapete energia, să îşi refacă neuronii, iar creierul trebuie să se deconecteze. Trebuie să găsiţi perioada de somn care vă reîncarcă bateriile.

11. Reflectează la ziua care tocmai s-a încheiat – alocă măcar 15 minute pentru a reuşi să faci un sumar al zilei ce tocmai a trecut. Vezi ce ai fi vrut să faci altfel, retrăieşte lucrurile care ţi-au făcut plăcere, împacă-te cu tine. Şi nu uita să mulţumeşti lui Dumnezeu pentru tot ceea ce ai trăit în acea zi. Cu bune şi cu rele. Pentru că, atunci când te împaci tu cu tine şi cu Dumnezeu, vei vedea că îţi vine şi linistea.

Sper că veţi reuşi să eliminaţi stresul din viaţa voastră. Sau să îl limitaţi la limita inferioară.

Şi nu uitaţi că: „Stresul este în esenţă o decuplare de pământ, o uitare a respiraţiei. Stresul este o stare de ignoranţă. Crede că totul este o urgenţă.” – Nicole Goldberg

 

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.