Campanii reușite

De când acționez în domeniul publicității am tot fost întrebat ce înseamnă campanii reusite. Și cum poate un client să vadă dacă o campanie a avut succes sau nu. Recunosc, de multe ori am avut și eu aceleași întrebări. Pentru că atunci când oferi un răspuns unui client este bine să te pui și tu în pielea celui care așteaptă răspunsul. Și da, toată lumea caută să afle care este secretul unei campanii reușite. Dar, din păcate, domeniul publicității nu îți poate oferi o imagine clară în ceea ce privește reușita unei campanii.

 

Campanii reusite

Sursa foto: www.comunic.ro

De ce spun asta? Pentru că nu întotdeauna rezultatele imediate oferă imaginea clară a reușitei campaniei. Indiferent de canalul media folosit. Este posibil ca rezultatele imediate să îți ofere o imagine pe termen scurt și nu una pe termen lung. La fel cum lipsa rezultatelor pe termen scurt nu înseamnă că acea campanie nu a fost reușită. În general o campanie reușită este influențată de specificul pieței pentru produsul sau serviciul pe care îl promovăm. Pentru unele este posibil ca rezultatele să se vadă imediat și automat să tragem concluzia că efectele campaniei sunt benefice. Iar pentru altele rezultatele să întârzie să apară și să fim duși în eroare de lipsa lor. Și astfel să tragem concluzia greșită că reușita campaniei este un fiasco.

De când gândesc campanii și personalizez campaniile de publicitate și din ce am observat până acum, pot spune că reușita unei campanii depinde de mai mulți factori independenți. Pe scurt voi reda mai jos câteva puncte pe care le-am descoperit de-a lungul anilor.

  1. Răbdarea în comunicare – este una dintre cele mai bune caracteristici pentru reușita unei campanii. Pentru că, atunci când începem să comunicăm rezultatele nu apar în primele săptămâni. Și asta deoarece produsul/serviciul trebuie să semnalizeze prezența sa în piață, să se poziționeze în rândul potențialilor clienți și apoi să își consolideze poziția câștigată. Vă dați seama că toate acestea durează. Chiar și în rândul brandurilor cunoscute rezultatele unei campanii se văd pe termen mediu și lung. Tocmai de aceea răbdarea în comunicare este primordială pentru un brand indiferent de domeniu
  2. Investirea constantă – are legătură cu răbdarea, dar este un subiect mai delicat. Pentru că, în general clientul dorește investirea unui buget de publicitate la intervale regulate de timp, în funcție de întoarcerea rezultatelor aferente acestui buget. Din ce am observat până acum, brandurile care investesc constant în publicitate au și rezultatele cele mai bune. Este relativ simplu – la ora actuală informațiile care ajung la noi sunt în număr mare, iar cei care comunică constant au avantajul de a reîmprospăta informațiile despre brandul lor, în mintea potențialului client.
  3. Mixul de comunicare – ei aici este de discutat. În general campaniile implementate se axează pe comunicarea pe un singur canal media, pe o perioadă de timp și nu pe un mix de comunicare. Tot din ce am experimentat până acum pot spune că brandurile care au comunicat pe minim 3 canale au avut rezultatele cele mai bune. Din simplu motiv, că mesajul transmis către client venea din medii diferite și îl targeta din diverse ipostaze.
  4. Corectitudinea comunicării – aici nu mă refer la partea gramaticală a comunicării, ci mă refer mai mult la faptul că, brandurile trebuie să fie corecte atunci când transmit mesajul publicitar. Dacă, produsul/serviciul tău nu are anumite caracteristici nu spune că le are. Pentru că, atunci este posibil ca mesajul tău să atragă potențialul client, până în momentul în care se va simți înșelat. În momentul în care va vedea că sunt caracteristici pe care produsul/serviciul tău nu le are, dar tu le-ai transmis că le-ar avea, potențialul client își va pierde încrederea în tine ca și brand.
  5. Originalitatea mesajului – dacă ați ști cât de important este să fii original în mesajele pe care le lansezi în piață, poate că ați fi mai atenți atunci când ați gândi mesajele respective. Potențialul client nu este prost. El știe când vei încerca să copii un anumit stil de comunicare pe care l-ai văzut la principalul tău concurent. Și știți cum se spune – originalul este unul singur, restul sunt doar copii. În momentul în care vii cu un mesaj original, automat îți câștigi potențialul client prin respectul pe care i-l arăți. Chiar dacă încă nu ați interacționat, clientul va aprecia că știi să fii original. Și da, produsul/serviciul tău va fi unul care îi va satisface nevoile.
  6. Adesabilitatea mesajului – cum ar fi să promovezi o piscină în rândul scafandrilor? Contează foarte mult cui te adresezi prin mesajul tău. Și este bine să știi cât mai bine care este profilul potențialului client pe care dorești să îl targetezi cu mesajul tău. Pentru că, dacă nu ai aceste informații clare în minte, există o posibilitate crescută să orbecăi cu mesaje ce nu își ating ținta. Targetarea cât mai exactă te ajută tot pe tine. Pentru că, mesajul va fi transmis clar, direct la țintă și direct celor pe care îi vrei ca și clienți.
  7. Continuitatea mesajului – nu poți să comunici un mesaj pe un canal și alt mesaj pe un alt canal. Poți să personalizezi mesajele, dar partea centrală a acestora să fie comună. Pentru că, dacă vei ieși cu mesaje diferite pe canale diferite, vei confuza potențialii clienți. Și aceștia nu vor mai ști care sunt atuurile exacte ale produsului/serviciului tău. Și atunci vor alege să meargă spre produsele concurente care vor transmite clar mesajul și de cele mai multe ori va fi același indiferent de canalele media folosite.

Sunt doar câteva dintre caracteristicile pe care le-am întâlnit de-a lungul timpului, caracteristici ce au dus la reușita campaniilor. Nu am pretenția că am inventat roata acum, dar am vrut doar să le reamintesc, astfel încât tot mai mulți oameni ce vor să transmită mesajele corect să aibă câteva linii directoare. Pentru că, dincolo de canalul media pe care îl folosiți și de reprezentantul canalului respectiv, voi cei care doriți să comunicați, știți foarte bine care sunt caracteristicile brandurilor dumneavoastră. Pe baza informațiilor dumneavoastră, specialiștii vin și personalizează cât mai mult mesajele pentru canalele media pe care le reprezintă, astfel încât reușita campaniei să fie cea dorită de voi.

Philip Kotler are o vorbă care mie îmi place foarte mult: ”50% din bugetul de marketing se duce unde trebuie, 50% din buget se duce pe apa sâmbetei. Problema este că nu știu care 50% se duce unde trebuie!”. Putem să eficientizăm cât mai mult campaniile astfel încât ele să fie reușite. Doar că pentru asta trebuie să existe o colaborare strânsă între clientul de publicitate și reprezentantul canalului media. Pentru că, ambele părți sunt interesate să obțină cele mai bune rezultate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.